: به کار گیری چهار گروه غذایی در تغذیه، روند یادگیری، سلامت جسمی و روانی دانش آموزان نیازه.

: به کار گیری چهار گروه غذایی در تغذیه دانش آموزان نیازه

میگنا: حیدر دارابی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: وجود گروه نون و غلات، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات، مغزها مثل گردو و بادام، میوه و سبزی به اندازه کافی در رژیم غذایی روزانه همه آدما مخصوصا دانش آموزان در فصل مدارس لازمه سلامتی و پیشرفت تحصیلی آنانه.
رعایت نکردن رژیم غذایی متناسب نیاز بدن منتهی به کوتاهی قد، سوء تغذیه، کاهش بهره هوشی و افت تحصیلی می شه.
این کارشناس تغذیه در گچساران ادامه داد: حذف وعده صبحونه و به کار گیری مواد ناسالم غذایی در میان وعده ها از آسیبای مهم در رژیم غذایی روزانه کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه س.
دارابی اضافه کرد: ۲۵ درصد انرژی روزانه بدن از راه وعده صبحونه تامین می شه و مسئولان مدارس و والدین باید نتیجه های منفی دوری از خوردن صبحونه رو به دانش آموزان تذکر بدن.
خوردن شام در ساعات اول شب، خوابیدن به موقع کودکان و سحرخیزی والدین از فوت وفن هاییه که میل کودکان به خوردن وعده صبحونه رو زیاد می کنه.
دارابی بهترین مواد غذایی وعده صبحونه رو یه لیوان شیر به همراه پنیر و گردو، یه لیوان شیر با عسل و گردو، یه لیوان شیر و ساندویج تخم مرغ و یه لیوان شیر با کره و مربا گفت.
خوردن سه میان وعده سالم مانند نخود و کشمش، شکلای جور واجور مغزها و ساندویجای خونگی در فواصل وقتی منظم واسه کودکان لازمه.
این کارشناس تغذیه با اشاره به شایع بودن مریضی فشارخون و عارضه های چاقی و لاغری بیشتر از اندازه در بعضی کودکان، بر ضرورت توجه جدی والدین به آموزشای لازم در مورد تغذیه سالم کودکان در رسانه ها تاکید کرد.
تغذیه ناجور عامل بیماریای فشارخون، قلبی و عروقی، دیابت و شکلای جور واجور سرطان است.
ایشون اضافه کرد: کمبود ید، آهن، کلسیم، روی، ویتامینایی مانند A و D از شایع ترین کمبودهای کودکان به وجود اومده به وسیله رفتارای نادرست تغذیه ایه که درصورت نیاز و با مشورت دکتر باید با مکملا جبران شه.
دوری از مصرف میوه، سبزیجات خام، شیر، گوشت و مصرف افراطی و غیر اصولی شکلات و تنقلات شور از مهمترین عادات بد رژیم غذایی کودکان در سنین مدرسه س که درصورت اصلاح این رفتارها با به کار گیری آموزش در مدارس و رسانه های رابطه جمعی زمینه پیشگیری از سوء تغذیه و خیلی از بیماریا در سنین بزرگسالی رو جفت و جور می کنه.
به گفته کارشناسان واسه تامین نیازای غذایی، هر روز باید در برنامه غذایی خود از چهار گروه اصلی مواد غذایی استفاده کنیم:
گروه شیر و لبنیات:
این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنیه. اگه حجم یه لیوان رو ۲۴۰ میلی لیتر در نظر بگیریم، ارزش غذایی یه لیوان شیر کم چرب ، با یه لیوان ماست کم چرب، با یه قوطی کبریت پنیر و با یه لیوان کشک معادله.
گروه گوشت، حبوبات و مغزها:
این گروه شامل شکلای جور واجور گوشت ها مانند گوشت قرمز (گوشت گوسفند و گاو)، گوشت سفید (گوشت مرغ، ماهی و پرندگان)، تخم مرغ، حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش) و مغزها (گردو، بادام، فندق و پسته) است. ارزش پروتئینی سه قطعه گوشت خورشی متوسط پخته، با یه عدد قسمت پایین ران یه مرغ بزرگ پخته، با نصف سینه یه مرغ کوچیک پخته، با یه لیوان حبوبات پخته، با نصف لیوان شکلای جور واجور مغزها و با دو عدد تخم مرغ برابره.
گروه نون و غلات:
سومین گروه مواد غذایی شامل شکلای جور واجور نون، برنج، ماکارونی، گندم ، جو و ذرته؛ ارزش غذایی ۳۰ گرم از شکلای جور واجور نون، مثلا یه کف دست نون سنگک است.
گروه میوه ها و سبزیا:
این گروه شامل شکلای جور واجور میوه ها و سبزیا هستش که ویتامینا و مواد معدنی بسیار زیادی دارن. سبزیا و میوه هایی مثل گشنیز ، جعفری ، نعناع، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای ، ساقه سبز پیازچه ، پرتقال، نارنگی ، لیمو، نارنج، کیوی و توت فرنگی پر از ویتامین C هستن.
سبزیای دارای رنگ سبز تیره، زرد تیره و نارنجی مانند اسفناج، هویج ، گوجه فرنگی و میوه هایی مثل طالبی، زردآلو و شلیل ، ویتامین A لازم بدن رو تامین می کنن. زیتون و سبزهایی که برگ سبز تیره دارن، دارای ویتامین E هستن.

منبع :

دسته‌ها: سلامتی

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *