تا این اواخر باور بر این بود که کافئین کمک چندانی به مهارتهای ورزشی قدرتی نیس اما دکتر لری اسپریت و همکارانش در دانشگاه گوئلف اونتاریو با این باور مخالف هستن این محققان روی تاثیر کافئین در ورزشهای قدرتی مطالعاتی انجام دادن

 

در یکی از این پژوهشها ۱۴ ورزشکار با شدیدترین قدرتی که می تونستن به سه دوره ترمینات ورزشی پرداختن

بین هر نوبت از این تمرینات با نوبت بعدی ۶دقیقه زمان استراحت در نظر گرفته شد دو نوبت اول این تمرینات هرکدوم ۲دقیقه بطول رسید و نوبت سوم تا رسیدن ورزشکار به خستگی بیشتر از اندازه ادامه پیدا کرد کرد

این ورزشکاران دو بار مورد آزمایش قرار گرفتن یه بار با کافئین یه بار با یه شبه دارو

در نوبت سوم وقتی که کافئین مصرف کرده بودن امکان تمرین طولانی تری داشتن ۴/۹۳ دقیقه در مقایسه با ۴/۱۲ دقیقه وقتی که شبه دارو استفاده کرده بوند

کافئین آشکارا قدرت کارکرد رو در تمرینات شدید و کوتاه مدت زیاد می کنه

اما چیجوری :

کارکرد این روند دقیقا روشن نیس اما محققان یه امکان رو واسه اون در نظر گرفتن با گرفتن نمونه خونی و نمونه ورداری از عضله اونا به این نتیجه رسیدن که کافئین موجب مصرف کمتر گلیکوژن عضله می شه

کافئین می تونه موتور تمرینات شما رو به حرکت در اورد مخصوصا اگه در بهترین وضعیت بدنی قرار داشته باشین با اینکه دلیل و چگونگی این تاثیر رو بدرستی نمیدونه اگه می خواید درباره تاثیر کافئین در کارکرد خود قضاوت کنین با مصرف مقدار خیلی کم کار خود رو شروع کنین

مثلا نیم یا یه فنجون قهوه قبل از انجام تمرینات بخورین یه فنجون ۲۵۰ گرمی قهوه شامل ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی گرم کافئینه بعد به کارکرد خود دقت کنین و اونو با وقتی که قبلا کافئین مصرف نکردین مقایسه کنین

کلا تحقیقات آزمایشگاهی نشون میده که به کار گیری ۳ تا ۶ میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بدن ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از شروع تمرین می تونه مارایی ورزشکاران آموزش دیده رو در هر دو زمینه قدرت و ایستادگی زیاد کنه

به خاطر داشته باشه که : کافئین می تونه مشکلات خاصی مانند اولسر یا زخم معده بیماریهای قلبی فشار خون بالا و کم خونی ایجاد کنه به پیشنهادای دکتر خود گوش بدین مهمتر از همه نباید کافئین رو جانشین روشای تغذیه ای درست و به درد بخور واسه افزایش انرژی کنین

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت
دسته‌ها: سلامتی

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *