اگه واسه سلامت پاهای خود که قلب دوم شمان، اهمیت قائلید، حتما این مطلب رو بخونین.

وقتی راه میریم، وای میستیم یا می دویم، وزن بدن ما، نیرویی رو به سمت پایین وارد می کنه که این نیرو از راه تنها نقطه اتصال ما با زمین، یعنی «پا» به زمین اعمال می شه.

زمین در حالت طبیعی، به قدر کافی سفته، اما در بیشتر موارد به وسیله سیمان، چوب، بتون و دیگه موادی که تولید ضربه می کنن، پوشیده شده و وقتی روی این سطوح قدم ورداشته می شه، اثر جمع شونده این ضربه ها باعث احساس کوفتگی و درد در پاها، رانا و قسمت پشت می شه.

تجربه شخصی هر فردی نشون میده که کفشا نمی تونن کمک زیادی در این موارد کنن، چون بیشتر کفشا به اندازه ای سفت هستن که حتی میشه با اونا میخ رو به دیوار کوبید.

وظیفه کفی کفش باید این باشه که شکلای جور واجور ناهنجاریای بدن یا الگوهای غلط راه رفتن رو اصلاح کنه.

این کفیا فقط به خاطر اصلاح صافی کف پا استفاده کرده نمی شن، بلکه هدف اصلی اونا راحت تر کردن ایستادن، راه رفتن و دویدنه، اینطوری که به مقدار بسیار کمی، زاویه هایی رو که در اونا به پا ضربه می خوره، تغییر میدن. هر شخصی با مقدار معینی از یه لایه نرم در کف پای خود متولد می شه. این لایه بالشتکی، به صورت طبیعی امواج ضربه ای رو که به کف پا وارد می شن، ملایم تر کرده و به روش هایی مناسب به کل پا اعمال می کنه.

متأسفانه با افزایش سن، این لایه طبیعی اثر خود رو از دست داده و تحلیل میره.

به کار گیری ارتوتیکا

ارتوتیکا ضمائمی هستن که دکتر واسه قرار دادن در کفش تجویز می کنه تا بدشکلیا یا بقیه مشکلات پا رو اصلاح کنن.

صافی کف پا یکی از شایع ترین علل مراجعه آدما به کارشناسان ارتوپدیه.

به دلیل وجود صافی کف پا، الگوی پخش فشار در سطح پا دچار تغییراتی می شه و در نتیجه مشکلات ثانویه ای مثل درد و آرتروز زودرس رو بسازه.

یکی از راه های شناخته شده جهت کاهش مشکلات به وجود اومده به وسیله این مشکلات، به کار گیری وسایل کمکی مانند کفش طبی و شکلای جور واجور کفیای طبیه که کفی چرمی حفظ کننده قوس داخلی پا، شایع ترین وسیله درمانیه.

این وسایل ممکنه به خیلی از آدمایی که دارای کف پای صاف هستن، در راه رفتن، دویدن و ایستادن با راحتی بیشتر و درد کمتر کمک کنن.

این پیشنهادا به آدمایی که از ارتوتیک (orthotic) استفاده می کنن، کمک می کنه:

کفشایی رو انتخاب کنین که کفی محکم و پهن داشته باشه تا خیلی راحت با ارتوتیک شما تطبیق کنه.

وقتی که واسه خرید کفش می رید، ارتوتیک تون رو با خودتون ببرین تا اونو با کفشای تازه امتحان کنین و مطمئن شید که اونا با هم جور هستن.

وقتی که واسه خرید کفش بیرون می رید، جورابای مناسب بپوشید.

هر چند مدت یه بار پیش متخصص ارتوپد برید تا مطمئن شید که پاها و ارتوتیک تون با همدیگه خوب کار می کنن.

به کار گیری کفیای طبی فقط با تجویز ارتوپد

کارشناسان ارتوپدی به مردم پیشنهاد می کنن که در خرید و به کار گیری کفیای طبی کفش، خودسرانه عمل نکرده و واسه این کار با یه ارتوپد مشورت کنن، چون خیلی از کفیای طبی که در سوپر مارکتا و فروشگاه های لوازم بهداشتی و حتی بعضی از داروخونها عرضه می شن، دارای استانداردهای لازم نیستن و منتهی به مریضیای مفصلی می شن.

به کار گیری این کفیا واسه هر شخصی متناسب با سن، صافی پا و استخون بندی اون فرق می کنه و چه بسا، استفاده غیراستاندارد از اون، به خستگی و دردهای بیشتر در ناحیه پا و کمر منجر شه.

تحقیقات نشون میده که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم دارای کف پای صاف هستن که حتما باید از کفشای مخصوص که به دستور متخصص ارتوپد تجویز می شه، استفاده کنن.

کودکانی که دارای کف پای صاف هستن، در صورت به کار گیری کفیای طبی استاندارد می تونن از خیلی از دردهای مفصلی در بزرگسالی، محفوظ باشن.

کفیای طبی خاص واسه هر مریض، از طرف فیزیوتراپ تعیین و به وسیله ارتوپد ساخته می شه.

مریم غفاری – همشهری

*

منبع : tebyan.net

دسته‌ها: سلامتی

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *