: استفاده زیادتر از اندازه رایانه،

:  

 استفاده نادرست و زیادتر از اندازه از رایانه واسه اجزای جور واجور بدن مضره. خشکی و خستگی چشم، دردهای عضلانی، درد مچ دست ، درد شونِه و بازوها ، درد گردن، کمردرد و خم شدن پشت از مشکلات کار زیاد و دراز مدت و نادرست با رایانه س.

به گزارش فارس، اگه بیشتر از دو ساعت در روز از رایانه استفاده کنین، احتمال داره که به «سندرم بینایی رایانه ای» گرفتار شید.

دکتر جنیفر آشتون، پژوهشگر و متخصص کانادایی در این باره میگه:

"سندرم بینایی رایانه ای یا «CVS» شامل علائمیه که به دنبال استفاده دراز مدت از رایانه و وسیله الکترونیکی دستی، در طول روز و به طور تکراری بروز می کنن.

مهم ترین علائم این سندرم عبارتند از خستگی چشم، خشکی و تحریک پذیری چشم، خستگی عمومی بدن و سردردهای تکراری.

دکتر آشتون واسه بهبود و کاهش خستگی چشمی در مبتلایان به این سندرم پیشنهاد می کنه کسائی که ساعات طولانی جلوی رایانه می شینن، باید همیشه پلک بزنن. با این کار اشک در چشم جریان پیدا می کنه و نه فقط از خشکی چشم جلوگیری می کنه، بلکه به طور طبیعی خاصیت درمانی داره. کاربران باید پس از هر ۱۰ دقیقه به کار گیری رایانه، پلکای خود رو به هم بزنن.

دیگه این که بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با کامپیوتر، ۲۰ ثانیه به نقطه ای در فاصله ۶ متری خیره شن تا چشما استراحت کنن.

نکته سوم اطمینان از وجود نور مناسب در محیطه. بهتره نور مناسب از بالای سر و در محدوده میز کار بتابد و نباید به خود فرد بتابد. هم اینکه باید صفحه نمایشگر رو طوری قرار داد که نور پنجره یا چراغ در اون مشخص نشه.

در آخر هم تاکید می شه که موقعیت مناسب قرار دادن نمایشگر، ۱۵ تا ۲۰ درجه پایین تر از سطح چشم هاست که ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر هم باید از چشما فاصله داشته باشه. "

کاربران رایانه، ساق دست، دست ، بازو، پشت و گردن خود رو تو یه حالت ثابت قرار میدن و این عمل موجب وارد شدن فشار زیاد در مدت زمان طولانی روی ماهیچه ها و تاندونای فرد می شه و در آخر می تونه به مشکلات عضلانی و مفصلی منجر شه.

پیشنهادای سلامتی پشت رایانه :

* به صورت درست پشت یه میز کار خود بشینین. کمر خود رو صاف کرده، شونه ها رو به عقب برده، قسمت فوقانی صفحه نمایشگر باید با چشمون شما تو یه جهت قرار گیرد.

* وقتی مشغول تایپ هستین، بدن خود رو تو یه وضعیت متعادل و مناسب نگه دارین. مچ دستان شما باید کمی از آرنج شما پایین تر باشه. این عمل از دچار شدن انگار سندرم در مچ دست (سندروم تونل کارپال) شما جلوگیری می کنه. پاهاتون رو از زانو خم کنین، طوری که زانو از باسن کمی بالاتر قرار گیرد. کف پا رو صاف روی زمین قرار داده یا روی یه چهارپایه یا زیرپایی مناسب بذارین.

* هر نیم ساعت یه بار از جای خود بلند شید و با حرکات کششی بدن خود رو نرمش بدین یا واسه چند لحظه قدم بزنین.

* ساق پاهاتون رو بکشین و این وسط واسه چند لحظه از نگاه کردن و خیره شدن به صفحه نمایشگر دوری کنین. این عمل باعث جلوگیری از ایجاد لختهای خون در پاهای شما می شه. یادتون باشه که لخته شدن خون در کاربران میانسال رایانه بسیار معموله. 

 

 

 

 

 

 

 

* یاد بگیرین که چیجوری اعضای بدن خود رو نرمش بدین. واسه نرمش دادن گردن، سر خود رو به جلو و عقب و چپ و راست و دو طرف خم کنین. هیچوقت سر خود رو در دور و بر گردن به صورت دایره وار نچرخونید. این عمل باعث آسیب دیدن مفاصل گردن شما می شه.

* اگه مدت زیادی مشغول تایپ هستین، واسه چند لحظه مچ دستان خود رو به صورت دایره وار بچرخونین و ورزش بدین. این کار باعث جلوگیری از دچار شدن به سندرم مچ دست می شه.

* از قوز کردن به سمت جلو و روی صفحه کلید دوری کنین.

* هر چند لحظه یه بار چند نفس عمیق بکشین. اگه براتون امکان داره در هوای آزاد این نفسا رو بکشین که مقداری هوای تازه وارد شش هاتون شه.

* وقتی که نشسته اید ، پاهای خود رو روی پنجه برده و دوباره روی زمین بذارین. اون قدر این کار رو انجام بدین تا پاهاتون کمی خسته شه. این کار رو واسه یه ساعت دائم انجام بدین . این حرکت باعث تقویت ساق پاهای شما می شه .

* یه بطری آب در کنار خود داشته باشین و عادت کنین که هر نیم ساعت آب بخورین . اگه این عمل رو همیشه انجام بدین احساس می کنین که هوشیارتر هستین و در دراز مدت لاغر میشین.

* پشتی صندلی خود رو عقب ببرین و به کمر خود زاویه بیشتر از ۹۰ درجه بدین.

* از سلامت چشمون خود غافل نشید. خیره شدن به صفحه نمایش رایانه به مدت طولانی واسه چشمون شما مضره، پس به چشمون خود استراحت بدین و هر چند مدت یه بار اونا رو ببندین. محیط کار نباید خیلی پر نور یا تاریک باشه تا به چشم شما فشار وارد نشه. درد، سرخی و سوزش و آب ریزش چشم، احساس تاری دید که به کاهش قدرت بینایی، خستگی و درد چشم و سردرد منجر می شن، از مشکلات چشمی کار زیاد و نادرست با رایانه هستن.

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه
دسته‌ها: سلامتی

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *