خیلی از مردم فکر می کنن که مکملای رژیمی و غذایی، واسه تندرستی اونا  خوبه  و هزینه های زیادی هم  واسه خریدن این مکملا میدن. هرچند خیلی  از این مکملا سود دارن ولی بعضی از اونا  هم هستن که سود ندارن هیچ  بلکه باعث بوجود اومدن سرطان هم می شن

تحقیقات دکتر تیم بایرز از دانشگاه کلورادو نشون میده که آدمایی که از مقادیر زیاد مکملای رژیمی و بیشتر از نیاز طبیعی خود استفاده می کنن، بیشتر از بقیه افراد در برابر دچار شدن به سرطان قرار دارن. دکتر بایرز مبادرت به انجام یه مطالعه ده ساله روی هزاران مریض کرده و نتیجه این تحقیقات نشون میدن که کسائی که مریضایی که در این مدت از مکمل استفاده کرده بودن، فرقی با کسائی که دارو نما مصرف می کردن، ندارن و حتی در مواردی، بروز سرطان در این افراد، رشد بیشتری داشته!

مثلا، تو یه آزمایش روی آدمایی که از مکمل بتا کاروتن استفاده می کردن، مشخص شد که آدمایی که بیشتر از مقدار پیشنهاد شده از این مکمل مصرف می کنن، ۲۰% بیشتر از بقیه در خطر سرطان ریه و بیماریای قلبی قرار دارن. در آزمایش دیگری که مصرف اسید فولیک رو مورد مطالعه قرار داده بود، یافته ها به دست اومده نشون دادن که آدمایی که در مصرف مکمل اسید فولیک، زیاده روی می کنن، بیشتر از افراد دیگه دچار پولیپ روده بزرگ شده و در نتیجه احتمال دچار شدن به سرطان در اونها، زیادتر می شه. مصرف زیادتر از اندازه مکمل ویتامین E تو یه مطالعه هفت ساله نشون داد که احتمال بروز سرطان پروستات رو زیاد می کنه.

البته روند مولکولی که به افزایش احتمال سرطان در اثر زیاده روی در مصرف مکملای رژیمی میرسه، به طور دقیق مشخص نیس. اما این مسأله محرضه که زیاده روی در مصرف ویتامینا و مواد معدنی، دارای اثرات جانبی واسه بدنه. مثلاً دریافت زیادتر از اندازه کلسیم، می تونه به بروز سنگ کلیه، مشکل کلیوی و هایپرکالمی (وجود مقادیر زیاد کلسیم در خون)، منجر شه. مقادیر زیاد ویتامین C از جذب مس جلوگیری می کنه. زیاده روی در مصرف ویتامینای A، D و K واسه بدن، حکم سم رو داره.

حواستون باشه که از مکملا، زیر نظر دکتر و فقط در حد طبیعی و مناسب استفاده کنی. از برنامه غذایی درست، کمک بگیرین و حتماً از مقادیر کافی میوه و سبزی و غلات کامل استفاده کنین. ولتی ویتامینا، اگه در اندازه متعادل استفاده شن، واسه بدن به درد بخور هستن اما هیچ وقت نمی تونن خوب مواد غذایی واقعی و طبیعی عمل کنن و جانشین اونها شن.

منبع : yeka.ir

دسته‌ها: سلامتی

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *