اهداف خرده فروشي

اهداف معيارهاي بلند مدت و كوتاه مدتي هستند كه يك خرده فروش اميدوار است به آنها دست يابد. بيان واضح اهداف به شكل‍گيري استراتژي و تبديل رسالت به عمل كمك زيادي مي‍كند. هر خرده فروشي ممكن است يك يا چند هدف زير را داشته باشد(پاراسونز[1]، 2002).

2-5-3-1 فروش

در هر كسب و كاري اميد به بالا رفتن فروش و سود در كنار هم وجود دارد. اما در بسياري از موارد تحقق هر دو بصورت همزمان ميسر نيست.

2-5-3-2 سودآوري

همه كسب و كارها مايلند درآمد كل بالاتر و هزينه‍هاي كمتر داشته و در واقع سود بالاتري داشته باشند.

2-5-3-3 ذهنيت

ذهنيت عبارت از اين است كه خرده فروشان چگونه بوسيله مشتريان درك شده‍اند. خرده فروشان تلاش مي‍كنند ذهنيت افراد از آنها مناسب و مثبت باشد.

2-5-3-4 رضايت

كسب رضايت مشتري يكي از اهداف خرده فروش است ولي هدف نهايي وي نيست. كسب رضايت مشتري آسان است ولي حفظ آن و تبديل آن به وفاداري مشتري سخت ولي بسيار ارزشمند است.

پس از مطالعه و بررسی رفتار مصرف‍کننده و مدل‍های تصمیم‍گیری خریداران و همچنین شناخت در رابطه با خرده فروشی، محقق در پی آن است خرید آنی که نوعی از تصمیمات خرید است مورد مطالعه دقیق تر قرار دهد. لذا تعاریف فرآیندی که خرید آنی از زمان شناخت علمی تا کنون طی کرده از نظر خواهد گذشت.

[1] Parasons